بخش مدیریت اطلاعات سلامت (مدارک پزشکی)

اهمیت روزافزون بهره گیری از اطلاعات بطور فزاینده ای دانش اطلاع رسانی را توسعه داده است

یکشنبه, 09 آبان 1395 ساعت 11:36 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

اهمیت روزافزون بهره گیری از اطلاعات بطور فزاینده ای دانش اطلاع رسانی را توسعه داده است و بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان منطقه ای ولیعصر (عج) قائم شهر با بهره گیری از نیروهای تحصیلکرده و با تلاش در اجرای دقیق استانداردهای اصول مدیریت داده ها در راستای ارائه خدمات سلامت با واحدهای زیر مشغول به کار می باشد:

واحد پذیرش

واحد آمار

واحد کد گذاری

واحد بایگانی مدارک پزشکی

نقش و اهمیت مدیریت اطلاعات سلامت:

  • ·به عنوان اساس برنامه ریزی و اطمینان از ادامه مراقبت بیمار
  • ·ابزار ارتباطی بین کادر درمان
  • ·جهت تهیه و تدوین مدارک مستند از جریان بیماری و درمان بیمار
  • ·فراهم آوردن بستر اطلاعاتی جهت مطالعه بررسی و ارزشیابی
  • ·پشتیبانی قانونی از بیمار بیمارستان و کارکنان مسئول
  • ·تهیه اطلاعات برای استفاده در هزینه های درمانی
  • ·آموزش و پژوهش

موقعیت مکانی واحد مدیریت اطلاعات سلامت

این واحد در طبقه همکف بیمارستان مستقر می باشد.

واحد پذیرش :

وظايف اصلی این واحد عبارتند از:

شاخص ترین وظیفه این واحد پذیرش بیماران سرپایی (اتاق عمل، آندوسکوپی، آنژیوگرافی) بستری الکتیو داخلی و جراحی و بیماران اورژانسی بر اساس مدارک شناسائی معتبر می باشد.

  • ·تنظیم کارت ایندکس الفبائی بر حسب نام و نام خانوادگی معتبر بیماران به منظور شناسائی آنها
  • ·ثبت مشخصات و نشانی بیمار در دفتر پذیرش
  • ·ثبت اطلاعات مربوط به بیمار و راهنمائی مراجعین جهت ارجاع به واحدها و بخشهای مختلف
  • ·برسی مدارک شناسائی بیماران در زمان پذیرش
  • ·کنترل تخت بخشها و مشخص نمودن تختهای خالی

  • ·ارجاع بیماران جهت انجام فرآیند بیهوشی به درمانگاه بیهوشی
  • ·نوبت دهی بیماران آنژیوگرافی و تشکیل پرونده برای این بیماران
  • ·ارجاع بیماران به مراکز دیگر جهت انجام اقدامات پاراکیلینیکی و ...
  • ·تهیه و صدور دستبند شناسایی بیمار
  • ·صدور فرم استحقاق درمان برای بیماران
  • ·اصلاح و تغییر مشخصات بیماران
  • ·سایر وظایف که بنا به تشخیص مسئول بخش میباشد

واحد بایگانی :

وظايف اصلی این واحد عبارتند از:

* منظم کردن پرونده و تفکیک اوراق

* برسی پرونده های پزشکی بیماران بستری از لحاظ وجود نواقص مستندات

* ثبت اندکس بیماران بستری و سرپائی و اورژانس

* تنظیم سیستم کنترل پرونده های بیماران بستری

* انجام امور بایگانی پرونده های بستری بر اساس روش تعین شده

* پاسخ به مکاتبات مربوط به پرونده های پزشکی قانونی و بیمه ها و سایر ارگانها منطبق با سیاست تعین شده

* بایگانی پرونده های بیماران سرپائی و اورژانس و بستری

* کمک به محققان و در اختیار قرار دادن پرونده ها برای انجام کارهای تحقیقاتی

*امحا مستندات بالینی

* نظارت بر امحائ دفاتر و مستندات بخشها

سایر وظایف که بنا به تشخیص مسئول بخش می باشد .                        

این بیمارستان دارای دو بایگانی می باشد :

1. جاری     2. نیمه جاری

بایگانی جاری :

در این مرکز از سال 1386 از قفسه های متحرک یا ریلی استفاده میشود .و سیستم بایگانی به صورت ترمینال دیجت میباشد.

بایگانی نیمه جاری و راکد :

این بایگانی بر مبنای سیستم سریال بوده و قفسه ها بصورت ثابت می باشد.

واحد کد گذاری:

  • ·استخراج کد بیماری و کدجراحی و وارد کردن آن در سیستم کامپیوتر بر اساس کتاب یا نرم افزار

I CD (international classification diseases )

* کنترل صحت درج تشخصیهای اولیه و نهائی در پرونده

* ارسال پرونده های دارای نقص از لحاظ درج تشخیص اولیه و نهائی در پرونده

* از جمله وظایف مهم دیگر این واحد تبیین شاخص های آماری بیماری ها و جراحی ها

* ارائه امار 5 بیماری شایع به تفکیک بخشها

* سایر وظایف که بنا به تشخیص مسئول بخش میباشد .

واحد آمار :

آمار بیمارستانی منعکس کننده کلیه فعالیتهای مراکز درمانی می‌باشد و به دو قسمت آمارهای پزشکی و بهداشتی تقسیم می‌شود.

شرح وظایف واحد آمار:

* آموزش منشی بخشها در نحوه ارائه آمار روزانه بخش به واحد آمار

* جمع آوري آمار روزانه عملكرد بخش هاو واحدها

* پیگیری و تکمیل آمار و اطلاعات بخش های کلینیکی و پاراکلینیکی در پایان هر ماه و ارسال به واحد آمار مديريت درمان و دانشگاه علوم پزشكي و مركز بهداشت

* تکمیل نرم افزارهای آماری MIS و آواب به صورت ماهیانه

* جمع بندی و آنالیز آمار کلیه بخشهای کلینیکی، پاراکلینیکی و پشتیبانی در مقاطع فصلی، 6 ماهه و سالیانه

* تهیه نمودارهای آمار بیمارستانی در مقاطع فصلی، 6 ماهه و سالیانه

* تحلیل کمی عملکرد پزشکان در مقاطع 6 ماهه و سالیانه

سایر فعالیت های واحد مدیریت اطلاعات سلامت:

  • ·تدوین استراتژی در راستای اهداف کلان بیمارستان
  • ·اخذ شاخصهای مربوط به برنامه بهبود کیفی واحد مدیریت اطلاعات سلامت
  • ·اخذ شاخصهای آماری مورد نیاز برای بیمارستان در راستای اهداف استراتژیک بیمارستان
  • ·تفکیک و بررسی مستندات بالینی
  • ·تهیه آمار نواقص مستندات بالینی بیماران و ارائه آن به کمیته مدیریت اطلاعات سلامت
  • ·رفع نواقص مستندات بالینی در واحد مدیریت اطلاعات سلامت توسط پزشکان، پرستار و منشی بخش
  • ·ارائه کپی مستندات بالینی به بیماران در مواقعی که نیاز به مستندات بالینی دارند.
  • ·پاسخگویی به ارگان های قضایی- نظام پزشکی پزشکی قانونی و بیمه ها در صورت درخواست مستندات بالینی بیماران
  • ·تشکیل کمیته مدیریت اطلاعات سلامت
  • ·طراحی و تصویب فرم های مورد نیاز پرونده بالینی بیماران و .....

تمامی فعالیتهای این واحد در راستای اهداف سازمان و جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.

واحد مدیریت اطلاعات سلامت

خواندن 1612 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آخرین ویرایش در یکشنبه, 09 آبان 1395 ساعت 11:50
K2_NEWS_NUMBER_CUSTOM 459

فیلم‌ها و تصاویر منتخب

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family